Vzpomínám si, jak jsem si jako malá u babičky během adventu prohlížela vánoční pohledy. Mám je živě v paměti rozložené na háčkovaném ubrusu. Jeden s jablíčkem a oříškem, další s vánoční baňkou a větvičkou smrčku, další se zapálenou kostelní svíčkou. Jo jo, takové obrazy z mého dětství se mi vybaví, když se řekne „vánoční pohled“.   V pozdějším pubertálním věku už to pro mě tyto pohledy byly trapné a se začínající dospělostí to bylo prostě jen retro.

Posílá to někdo v dnešní době?

Stále se retro pohledy s motivy jablíček a větviček pro ostřílené pohledáře ve věku našich babiček tisknou. A i když už jsou v papírnictví vidět i hezčí kousky, stejně mě nikdy o Vánocích nenapadlo pohled koupit. Natož ho někomu poslat.

Teda napadlo.  Ale jen ty elektronické do mailu nebo jen nasdílet na zeď na facebooku a je hotovo. Účel to splní a dělají to tak všichni. Tak proč to dělat jink?.

Před třemi lety jsem to poprvé  udělala jinak. Poslala jsem papírový vánoční pohled.

A ne jeden, bylo jich asi rovnou 10. Nadepisovala jsem je s nadšením. A když jsem vyplnila poslední, bylo mi líto, že jsem jich neměla připravených ještě víc.  I když řeknu vám, nenápadně sehnat na všech těch 10 rodin poštovní adresu, to byla docela fuška.

Proč jsem se vlastně tenkrát rozhodla poslat tištěný pohled?

Ten rok byl pro mě zlomový v mém životě. Narodilo se mi miminko. Dva měsíce před Vánoci. A když jsme absolvovali rodinné newborn focení a vyfasovali k němu i vánoční propriety, bylo jasno, že si uděláme první rodinnou vánoční fotku. A bylo taky jasné, že ji zase pošlu elektronicky jako vánoční přání.

Jenže… První rodinné fotky jsme chtěli mít vytisknuté. A když jsem je tak nechávala tisknout, naskočila mi myšlenka udělat to jinak. Místo elektronického vánočního přání poslat tištěné pohledy vytvořené z naší rodinné fotky s miminkem. A tak jsem to udělala. Tištěný pohled jsem sice neposlala celému mailovému adresáři, ale jen těm nejbližším.

Efekt to ale mělo nevídaný. Nikdo to totiž nečekal.

Ne jen, že nikdo nečekal, že mu ve schránce kromě hromady letáků a ročního vyučtování plynu přijde tištěný pohled. Ale také nikdo nečekal, že ty postavičky v červených čepicích na pohledu nejsou Santovi střítci, ale „To sou přeci naši mlaďáci s tim novým miminkem!“

Radost, dojmy a emoce novopečených babiček a prababiček byly neopakovatelné.

Přesto nebo právě proto nápad s posíláním pohledů opakujeme. Od toho roku se to stala tradice. I když už to teď nebude takové překvapení jako poprvé, stejně to stojí za to.

Proč stojí za to posílat papírové pohledy? Protože:

Papír je papír

Je hmatatelný a  připíchnutý magnetem na ledničce vám vydrží na očích mnohem déle (v řádech týdnů až měsíců, u někoho i v řádech let) než v mailu (tam se pohybujeme v řádech sekund, než přeskočíme na další mail).

Radost a emoce toho, kdo pohled dostane, jsou hřejivé

Radost z pohledu ve schránce bude vždy. A době, kdy tam opravdu dostáváme jen letáky a najednou tam vykoukne pohled, to je prostě příjemné překvápko, které zahřeje u srdce.

I ten, kdo je dává, má radost

„Mám radost, když mohu udělat někomu radost.“ Tak to mám já. Máte to také tak? Tak prostě rozdávejte radost a mějte ji také:)

Společný čas s partnerem

Pokud nejste singl a posíláte pohled ve dvojici s partnerem nebo celá rodina s dětmi, je to krásný čas, kdy jste spolu. Kdy spolu vymýšlíte, co tam napsat. Kdy spolu vymýšlíte, jestli napsat „Vážená paní“ nebo raději „Naše milá babička“. Kdy jeden druhého hecujete „Piš to prsímtě rovně“. No možná taky čas, kdy se znovu učíte správně držet tužku. Ne, to už přeháním:)

Společný čas s dětmi

Pokud máte malé ratolesti a zasvětíte je do posílání pohledů také, ukážete jim, jak se olizuje známka a co je to poštovní schránka, tak to je tak trochu nostalgie a předávání cenných zkušeností. A pokud je necháte na pohled nakreslit vlastní obrázek nebo otisknout malou packu od tempery, tak je to taky sladce krásné.

Adrenalin a vzrůšo

V neposlední řadě se vám může příjemně zvednout hladina adrenalinu. Posílat pohledy zkrátka není každodenní záležitost, tak se vám možná nejedna kuriozitka k vyprávění u svařáku stane. Třeba když se na googlu mapě snažíte vygůglit něčí poštovní adresu. Nebo když přemýšlíte, jak je to vlastně s tím sloganem „Dnes podáte, zítra dodáme.“

Nebo když prostě netrpělivě očekáváte telefon a v něm pak uslyšíte „Děkuji Ti za pohled. Je krásný. To jsme fakt nečekali. To se Vám moc povedlo.“

Tak přestě pak stojí za to!

Tak co, pošlete je letos také?

Já ano. Když jsem letos vymýšlela své pohledy, navrhla jsem jich hned 12. A rozhodla jsem se je nabídnout i dalším lidem. A znovu tak oživit a rozšířit kouzlo posílání vánočních pohledů. Jestli je chcete také, klikněte tady a pohledy, které si doma můžete vytisknout a poslat, mohou být i vaše>>

Chci taky pohledy k vytištění>>

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Pavlína Hanáčková
Pavlína je zakladatelkou značky svatebních výrobků Hany Wedding. Vytváří především oblíbené doplňky pro zábavu na svatbách a oslavách. Svatební práce i život ji daly zkušenosti, nadhled a radost z tvorby. Díky tomu inspiruje nejen nevěsty, jak udělat významný den pohodový a osobitý a jak zvládat přípravy s radostí a jak si k těmto příležitostem něco jedinečného vyrobit. Je autorkou koutku svatební zábavy a svatebního průvodce zdarma 7 tipů pro pohodovou svatbu a spokojené hosty.